Storingen aan buitenboordmotoren komen relatief vaak voor, preventief onderhoud is niet moeilijk
wave background image
startpagina buitenboordmotorForum voor de watersportgeavanceerde onderhoudsmiddelenOnderhoudsmiddelen voor de watersportUw Advertentie HIER? neem hiervoor contact met ons oparc graphic
Onderhoud
voor uw
Boot

Onderhoudsmiddelen voor zeilen, gel-coat, motor, anti-bacteriŽle middelen voor diesel, anti-corrosie


Diesel Bacterie

Teak dek beschermen

Roestwering met Corrosionblock en ACF-50

Teak dek beschermen

Onderhoud en desinfectie van duikapparatuur 

Voorkom storingen bij Buitenboordmotoren met simpel onderhoud

Om je buitenboordmotor gezond te houden, hoef je geen monteur te zijn, met een paar simpele voorzorgmaatregelen voorkom je al een hoop sores.
Sores in de vorm van een bekend gekuch en gesputter van de buitenboordmotor, net nu je voor de aanrazende storm eventjes naar de beschutting van de haven wilt vluchten.
Of je weer eens het zweet op je rug hebt staan omdat het motortje niet aangesleurd krijgt
Meestal is een beetje preventief onderhoud alles wat er nodig is om worst-case scenario's te vermijden, of in goed Nederlandsch, worst-kaas scenario's.
Naast de jaarlijkse service beurt zijn er veel kleine dingen die kunnen voorkomen dat je het seizoen doorkomt zonder naar huis gesleept te hoeven worden.

Bekijk alle producten van MattChem Marine

Flushen en ontkalken van het koelsysteem

In het bijzonder na een zoutwater-trip is het belangrijk dat de motor doorgespoeld wordt, dus niet alleen het zout en vuil van de buitenkant afspoelen.
Verbind een tuinslang met de inlaat van het koelsysteem, hiervoor zijn verbindingsstukken te koop. Hang het andere eind in een vat zoet water.
Start de motor en de waterpomp doet de rest.
Blijf uit de buurt van de schroef en zorg ervoor dat niemand de motor uit z'n vrij zet.
Kijk of er een goede, krachtige outflow is, en voel of deze niet te heet wordt (warm is goed).
Als de straal aan de zwakke kant is, zet de motor dan onmiddelijk af en controleer dan met een stukje ijzerdraad of de koelinlaat doorgankelijk is.
Start de motor weer en check de uitstroom. Nog niet goed ? Dan is er misschien iets aan de hand met de waterpomp, laat die inspecteren.

Reinigen en ontkalken van het koelsysteem
Eens per jaar is het tijd voor een uitgebeide schoonmaakbeurt voor het invwendige van het koelsysteem
Je moet hier een middel voor gebruiken dat aluminium NIET aantast, let hier goed op, anders is het middel erger dan de kwaal
Ik heb zelf erg goede ervaringen met D.K.L.4 van MattChem Marine. Dit is een rode vloeistof die geel kleurt als er nog veel aanslag in het koelsysteem aanwezig is.
Maak een oplossing van 1 liter DKL4 in 30 liter zacht water (ongeveer 3%), deze oplossing is rood.

-Fase 1, reinigen/ontkalken
Hang de tuinslang (die aangesloten was op het koelsysteem) in het vat met de oplossing. Laat de motor 15 tot 30 minuten draaien (Temperatuur in de gaten houden!). Terwijl de DKL4 oplossing de aangekoekte verontreinigingen oplost, zal de kleur langzaam veranderen van rood naar geel.

-Fase 2, controle
Begin de procedure nogmaals, met een nieuwe oplossing. Laat de motor een paar minuten draaien, blijft de oplossing rood ? dan is de reiniging voltooid, wordt het weer geel ? Dan de motor weer 15 tot 30 minuten laten draaien en de bovenstaande procedure herhalen.

Nadien de vloeistof af laten lopen en naspoelen met schoon (zoet) water.

D.K.L.4   is trouwens ook heel goed geschikt om aangekoekte uitwendige delen te reinigen. Los hiervoor 1 liter  DKL4  op in 5 liter water en laat de onderdelen daar een paar uur in liggen, naspoelen met schoon water, en eventueel behandelen met transparante anti-fouling

Brandstof-systeem

Nadat de motor is doorgespoeld, kun je de brandstofleiding afkoppelen en laat je de benzine uit de carburateur opgebruiken.
Gebruik je de motor de hele winter niet? Dan is het een goed idee om conserveringsolie te gebruiken.
Er ontstaat altijd condens in de cilinder, met als gevolg roest op cilinderwand en aan de zuigerveren. Dit merk je in eerste instantie niet, maar zal toch de slijtage aan je motor versnellen, en voor je het weet wordt de compressie minder en zal de motor slechter starten en meer gaan gebruiken.
Een goed product hiervoor is STORE, een conserveringsolie speciaal voor buitenboordmotoren (MattChem Marine) Store_conserveringsolie (30K)
Je weet waarschijnlijk wel dat brandstof veroudert, dus geen benzine gebruiken van meer dan een jaar oud.
De tank maximaal vullen, om condensatie in de tank tegen te gaan.

  • Controleer de brandstofleidingen op slijtage en scheuren (uitdroging)
  • Controleer de primer-bol op scheurtjes en souplesse
  • Controleer de aansluitklemmen van de brandstofleidingen
  • Controleer de tank(s) op beschadiging en roest
  • Controleer de doorgankelijkheid van de tankontluchting
  • Controleer op aanwezigheid van water in de tank

Nog even iets over oxidatie.

Daar waar diverse metalen bijelkaar komen is er een grotere kans op oxidatie, zeker in een zoute omgeving. Bij slechte preventie gaat bijvoorbeeld de schroef al snel op een bloemkool lijken, en op de electrische verbindingen lijkt ook van alles te groeien.
Dit is eenvoudig te voorkomen door ACF-50 of Corrosionblock te gebruiken.
Hoewel het onder de waterspiegel op den duur wegspoelt, is het onder de kap, op electrische verbindingen en bij opslag op bv schroef tot wel 12 maanden actief.
Het vormt een dunne laag die vrijwel onzichtbaar is en niet verwijdert hoeft te worden. Deze middelen houden bovendien bedieningskabels gangbaar door de licht smerende werking.

Klik voor grotere afbeelding
Na de beschreven voorzorgmaatregelen kan, indien beschikbaar, de hoes geplaatst worden.

Eenvoudig preventief onderhoud zorgt voor jarenlang probleemloos gebruik van de buitenboordmotor, en verlaagt de afschrijving aanzienlijk.

Ga naar de online shop van Corrosion Control Europe, voor de beste deals op onderhouds producten

email this link  E-mail deze pagina